3D printen en Supply Chain Strategie

Nieuwe technologieën en media hebben een impact op het hele bedrijfsleven. Het meest zichtbare en meest besproken is hoe producten aan de man gebracht worden. Sociale invloeden en online communities creëren een ‘sfeer’ rond het product die dikwijls los staat van, en meer waard is dan, de kwaliteit van dat product.
Ook hoger op in het productieproces staan er aardverschuivingen te wachten.
Een welgekend begrip in Supply Chain Management is het KOOP – het KlantenOrder OntkoppelingsPunt. Een lastig begrip om aan te geven tot waar de vraag van de klant een directe invloed heeft op het productieproces. Een pak koekjes in de supermarkt wordt niet speciaal voor een specifieke klant gebakken, maar er wordt een voorraad van voorzien. Van een auto kan de klant wel bepaalde opties kiezen, en de auto wordt dan ook voor hem samengesteld. Het gevolg is dat de wachttijd tot levering langer wordt. Nog langer wordt de levertijd wanneer het product niet alleen speciaal voor de klant geassembleerd, maar ook ontworpen wordt zoals een huis of een supertanker.
Een leverancier heeft er voordeel bij dat het KOOP zo vroeg mogelijk in het proces ligt. Hoe vroeger het is, des te meer wordt er gewerkt voor een échte vraag van een klant, en des te minder voorraadkosten en risico er is in een voorraad die verouderd.
De klant wil daarentegen zo snel mogelijk over zijn aankoop beschikken, maar tegelijk zoveel mogelijk keuze hebben.
Deze tegenstrijdige wensen tegenover elkaar afwegen is het onderwerp van de Supply Chain Strategie van een bedrijf.
3D printing en andere moderne productietechnieken kunnen wel eens het antwoord bieden over hoe de beide wensen verenigd kunnen worden.
Hoewel deze techniek zich nog op de ‘peak of inflated expectations’ bevindt, zijn er al interessante concrete toepassingen. Een kunstheup kan op maat van de patiënt gemaakt worden, en het dure onderdeel moet niet op voorraad gehouden worden.
Het product zelf wordt hier een ‘commodity’ dat overal gemaakt kan worden, de waarde zit in het ontwerp ervan.
Het KOOP verschuift dus helemaal naar het begin van het productieproces, maar toch is de klant snel, en op maat, geholpen.
3D printen is niet de oplossing voor ieder product. Het KOOP verschuift sowieso doorheen de levenscyclus van een product. ‘Fast-movers’ zullen altijd goedkoper geproduceerd blijven worden in massa, en dit zal nog geruime tijd zo blijven. Het zal dus nog niet voor morgen zijn dat het winkelwagentje thuis wordt ‘afgedrukt’.

Het KOOP nog verder naar voor schuiven?

Kan het KOOP nog verder naar voor schuiven? Ja, je kan de klant niet alleen het product eventueel zelf laten afdrukken, maar ook laten ontwerpen. ‘Open Source’ ontwerpen zijn al gekend uit de softwarewereld waar een community van enthousiastelingen zich stort op het ontwikkelen van een toepassing. Dat deze in kwaliteit niet moeten onderdoen voor betalende software kan Microsoft getuigen nu de Britse overheid Office inruilt voor een Open Source alternatief.
Na de ‘wereld van de bits’, is de ‘wereld van de atomen’ aan de beurt. Een eerste ‘co-created’ auto is al beschikbaar, en Quirky.com biedt bijna wekelijks nieuwe producten die bedacht, ontworpen, en vermarkt zijn door een ‘community’.
De ontwerpen van deze ‘maker-communities’ zijn dikwijls vrij beschikbaar, en het staat iedereen vrij om op basis daarvan zelf een auto te bouwen. Het zakenmodel zit hem er in dat een bedrijf de onderdelen samenstelt en als kit verkoopt, of zelf assemblages maakt van componenten die te ingewikkeld zijn voor de gemiddelde zelfbouwer.
Hiermee wordt de cirkel rondgemaakt: het ontwerp van een product wordt gedragen door de community van mogelijke gebruikers die daardoor een hoge affiniteit gaan hebben met het product, en dit ook zullen kopen eens het in productie gaat.