De opkomst der dingen

20 januari 2028 – Zoals iedere maandagochtend sinds een jaar belt rond 7:30 de pakjesdienst aan met de boodschappen voor deze week. Handig, omdat we zelfs zelf geen lijstje meer moeten opstellen, en toch iedere dag van gevarieerde en lekkere maaltijden kunnen genieten.

Doordat zowel in de ijskast als op heel wat verpakkingen sensoren zitten, weet de kruidenier nog voor ons wanneer we bijvoorbeeld bijna zonder melk of water zitten. 
Bovendien kent de leverancier onze smaak en gedrag. Zo weet hij dat het op dinsdagavond altijd druk is omdat de dochters naar de muziekschool moeten, en daarom is er dan iets voorzien dat zeer snel klaar is.

Omdat onze agenda’s gekoppeld zijn met zijn systeem weet hij ook dat we donderdag uit eten gaan, en die avond dus geen eten nodig is.

Ondanks het feit dat de gemiddelde temperatuur zelfs in de winter tegenwoordig nog maar amper onder de vijf graden komt, komen vorstdagen van tijd tot tijd nog eens voor in putje winter. Vandaag is er zo één. Ramen afkrabben is er gelukkig niet meer bij. M’n wagen kan in m’n agenda, en weet dat ik een afspraak heb bij een klant. Via m’n smartwatch weet hij ook dat ik wel degelijk ben opgestaan, en dus niet ziek nog in bed lig. Genoeg redenen om alvast de voorruitontdooiing op te starten op enkele minuten voor m’n vertrekuur.

Ondertussen heb ik natuurlijk een elektrische wagen. Nog niet één van de laatste generatie die ‘actief intelligent’ rijdt zoals m’n buurman. Nu het eerste autostradesegment is uitgerust met de nodige sensoren kan hij ’s morgens op weg naar het werk de krant lezen of nog een dutje doen. Enfin, de wagen is nu sinds hun scheiding van de buurvrouw. Hackers hebben van duizenden bestuurders de rijhistoriek op het Internet gegooid. Wanneer buurvrouw zag dat haar man dikwijls op het thuisadres van zijn secretaresse verbleef, heeft ze hem op straat gezet.

Nee, zo’n zelfrijdende wagen is nog niets voor mij, maar de ‘passieve intelligentie’ in mijn auto is wel handig. De wagen stuurt constant informatie over verkeersdrukte en weggesteldheid door naar een centraal systeem dat op zijn beurt andere wagens in de buurt op de hoogte houdt van plotse mist, vertragingen of een glad wegdek. Omdat ik ervoor gekozen heb de gegevens over mijn rijstijl, al dan niet plots accelereren of bruusk remmen, ook naar de verzekering door te sturen, krijg ik een interessante korting op mijn premie. Nu ja… ‘gekozen’ en ‘korting’ zijn niet de juiste woorden. Als ik het niet zou doen, zou de premie gewoon enorm veel duurder geworden zijn. Op dezelfde manier zijn de gegevens van onze weegschaal en fitness-apps gekoppeld met de ziekteverzekering. Wat me er aan doet denken dat ik deze week nog een uur moet trainen om een premieverhoging te ontlopen…

Natuurlijk zijn we nog niet zo ver als in het bovenstaande relaas, en zoals in iedere toekomstvoorspelling zal ze er wel ver naast zitten. Twee technologieën die hierboven aan bod komen vallen niet te ontkennen: bedrijven moeten rekening houden met de opkomst ‘Big Data’ en van het ‘Internet der Dingen’ of het ‘Internet of Things’ (IoT)

Het Internet der Dingen

Het ‘Internet of Things’ is letterlijk dat: allerlei ‘dingen’ zijn verbonden met een netwerk om op die manier efficiënt informatie uit te wisselen. Dit kan zijn om de ervaring van het product te verbeteren – zoals slimme sensoren in een wagen – of om preventief een signaal te geven – denk aan de lage melk-‘voorraad’, of ook nog aan sensoren in de wagen die waarschuwen voor een opkomend onderhoud.

Enerzijds creëert dit opportuniteiten, maar er komen ook nieuwe bedreigingen mee. De opportuniteiten zitten in het aanbieden van de slimme dingen, maar ook in het creëren van een dienstenmodel rond deze informatie. Enkele bedreigingen zijn de inbreuk op de privacy die een negatief imago kan doen ontstaan, en de beveiliging van de gegevens tegen onrechtmatig gebruik en hacking.

Big data

Al die ‘dingen’ creëren een massa gegevens. Enerzijds over het gedrag van één bepaalde persoon, anderzijds over het gedrag van de bevolking in het geheel. Het eerste kan mits de nodige analyse-tools gebruikt worden om zeer gepersonaliseerde diensten te leveren. Denk aan promoties gebaseerd op historisch koopgedrag die momenteel al mogelijk zijn. In een wereld van slimme, geconnecteerde, dingen zal een wagen niet alleen een signaal geven dat je na twee uur rijden wel aan een rustpauze toe bent, maar tevens vertellen waar het dichtstbijzijnde favoriete fast-food restaurant met speeltuin is omdat er gedetecteerd is dat de kinderen ook mee aan boord zijn.

Algemene data zijn dan weer interessant om te gebruiken in de forecasting en prijszetting van producten. Er kan bijvoorbeeld berekend worden wat de correlatie is tussen de geregistreerde G-krachten in een wagen en de ongevallen die de chauffeur veroorzaakt om bijgevolg de premie, of het rijgedrag, aan te passen.

Ook hier moeten bedrijven opletten dat Big Data niet tot Big Brother vervalt!

Geef een reactie

Deze website gebruikt cookies voor analyse. Door de site te gebruiken, aanvaard je het gebruik ervan. Als je dat niet wenst, kan je de site ook bezoeken met een anonieme browsersessie. This website uses cookies. By continuing to use this site, you accept our use of cookies. An alternative is to use an anonymous browser session.